Saab 90 1984-1987

 Saab 90 ble produsert fra september 1984 til og med 1987. Den ble produsert på Valmet fabrikken i Nystad, Finland.  Dette var et samarbeid med finske ValmetSaab-Valmet. 90 var en fortsettelse av Saab 99 modellen. Bilen var i utgangspunktet en 99 fra B-stolpen fremover og en 900 sedan fra B-stolpen og bakover. Selv om 90 var lettere å bygge enn 99, var det betydelig mer arbeidskrevende enn den mer moderne 900.

 Da produksjonen av Saab 96 avsluttet i 1980, var sjefen for Saabs personbildivisjon, Sten Wennlo, under kraftig press for å utvikle en ny modell for det europeiske markedet. Personer ved Saab-Valmet var også bekymret for skjebnen til Saab 99, da produksjonen foregikk i sin helhet i Nystad. Saab-Valmet sin første løsning i 1983 var å sveise sammen fronten fra en 900 med bakenden fra en 99. Da denne bilen ble vist til Wennlo, uttalte han at prinsippet var bra, men bilen ble for lik 900.

 Wennlo mente at bilen burde bygges motsatt, og i mars 1984 ba han Rony Lutz, som jobbet som illustratør i Saab, om å klippe sammen to pressebilder med fronten fra en Saab 99 og bakdelen fra en Saab 900 sedan.Platearbeiderne ved Saab-Valmet i Nystad sveiset dermed sammen de to karosseriene på samme måte som den første utgaven, og først da ble bilen vist fram til Björn Envall, som var designsjef i Saab.

 At navnet ble endret fra 99 til 90 var på grunn av at navnet ville harmonere bedre med Saab 900 og den nye Saab 9000.

 Fallende salgtall gjorde at det ikke var verdt investeringen med å montere katalysator på motoren og 1987 var det siste produksjonsåret for modellen. Den siste bilen ble bygget 1. juli 1987, og ble umiddelbart sendt til Saab-museet i Trollhättan.

 Tekniske data:

 

 Mål:

 Lengde: 458,0 cm.

 Bredde: 169,0 cm.

 Høyde: 143,0 cm.

 Akselavstand: 247,0 cm

 Vekt: Ca. 1 200 kg.

 

 Motor:

 Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

 Slagvolum: 1 985 cm³

 Borr x slag: 90x78mm

 Effekt: 99 hk.

 

 Kraftoverføring:

Langstilt motor foran, forhjuldrift

  4-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak

 5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak


 Årsmodeller:

 

 1985:

 90 var kun tilgjengelig som en todørs sedan, og den kom med 2 liter Saab H-motor, på 99 hk. Den var tilgjengelig med både fire- og femtrinns manuell girkasse, femtrinns kassen fikk tettere gir, skjørt foran og bak, samt dekk med lavere profil. Girkassen ble endret, og med den nye bakenden økte volumet på drivstofftanken. Bagasjeromsvolumet økte også fra 320 til 377 liter. Bilen fikk et nytt og mer moderne bakhjulsoppheng som også var billigere å produsere. Ventilsetene var herdet slik at motoren kunne benytte blyfritt drivstoff. Den fikk også en ny startmotor, og rattet ble mer oppreist enn det som var i 99.

 

 1986:

 90 gjennomgikk noen mindre kosmetiske endringer. Den fikk en ny radio i tilvalgslisten og sideblinklys. 4-trinns modellen fikk 5,5 tommer brede felgene og var utstyrt med modifiserte støtdempere.

 

 1987:

 Zenith forgasseren ble endret for bedre kaldstarter.

 

 Saab 90 Lumikko:

 En begrenset utgave av Saab 90 Lumikko ble laget for det finske markedet. Ti eksempler ble laget av finske Scan-Auto i 1985. Lumikko fikk Saabs Airflow sett, spoiler, felger fra Saab 900 Aero, soltak, midtkonsoll med ekstra instrumenter, skinnratt og Saab fabrikkhøyttalere. Disse modellene var helt hvite, inkludert felger, støtfangere, grill, sidespeil, spoiler og dørhåndtak. Det ble ikke gjort noen modifikasjoner under panseret.

 Alle de 10 stk. 90 Lumikkos deltok på Scan-Autos 20-årsfeiring i Tammerfors i november 1985 og var en del av paraden gjennom byen. 

 Det er for øyeblikket bare tre 90 Lumikkos i kjørbar stand. Alle er eiet av den finske Saab-klubben. 

 

 Totalt ble det laget 25 378 Saab 90. 

 Den ble kun eksportert i et begrenset antall til andre europeiske land. 

 Produksjonen fant kun sted i Nystad, Finland, av Valmet Automotive.

 Det ble solgt rundt 10.000 biler i Sverige. 

 Totalt 1 154 Saab 90-er ble levert og solgt i Nederland.

 Omtrent 600 kjøretøy ble levert til Tyskland.